آنچه که در این کارگاه آموزشی خواهیم آموخت، چکیده نابی از حوزههای مختلف علوم و فنون مدیریت مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی به همراه آخرین روش ها و شیوههای برگزیده روز دنیا در زمینه کارآفرینی و تدوین یک طرح کسب و کار استاندارد و قابل قبول است. در کنار مطالب تئوریک فوق در قسمت کارگاهی به بررسی دقیق و موشکافانه طرح های کسب و کار نمونه خواهیم پرداخت و آنچه را که فرا گرفتهایم در عمل تمرین خواهیم کرد.
برنامه ریزی مهمترین وظیفه در علم مدیریت شمرده شده و مدیر یا کارآفرینی که بدرستی نتواند برای کسب و کار خود برنامه ریزی کند، شکست خواهد خورد. چه بسا مدیران و کارآفرینانی که با تدبیر و اندیشه خود به بهترین نحو ممکن به اداره محیط درونی و بیرونی کسب و کار خود پرداختهاند ولی بدلیل نداشتن برنامه های مدون و هوشمندانه نتوانستهاند رشد و بقای کسب و کارشان را تضمین کنند. برنامه ریزی در ابعاد زمانی مختلف (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) که در نهایت منجر به داشتن طرح و برنامه (Plan) معینی میگردد، از اهم وظایف هر مدیر و کارآفرینی است. مدیریت موفق و مؤثر کسب و کار وابستگی غیر قابل انکاری به میزان مهارت و توانایی فرد در تدوین و نگارش طرح کسب و کار (Business Plan) دارد. چنین طرحی میبایست ارائه دهنده تصویری شفاف و روشن از وضعیت و شرایط کسب و کار در یک زمان مشخص باشد.
آنچه که از زاویه دیگری قابل بررسی است مخاطبین طرح کسب و کار میباشند. طرح کسب و کار عموماً در مرحله راه اندازی یک کسب و کار جدید و یا توسعه کسب و کار فعلی نگاشته می شود و هدف از تهیه آن آگاه کردن تصمیم گیران و ذینفعان کلیدی از ایده یا محصول جدید و یا برنامههای آتی میباشد. جمع کثیری از این مخاطبین را یا سرمایه گذاران (بانک ها، موسسات پولی و مالی یا سرمایه گذاران انفرادی) و یا مدیران ارشد سازمان (که تصمیمگیرنده نهایی در اجرایی شدن برنامهها میباشند) تشکیل میدهند. این افراد عموماً زمان زیادی را برای مطالعه یک گزارش حجیم و پیچیده در اختیار ندارند و میخواهند در حداقل زمان ممکن از حداکثر جزئیات آگاهی یابند تا بتوانند جمع بندی مناسبی را از طرح ارائه شده بدست آورند.
پس لازم مینماید که در مرحله نگارش و تدوین طرح به گونه ای عمل شود که گزارش و طرح نهایی خصوصیات مذکور را در برداشته باشد. در همین راستا در طول سالیان متمادی، کارشناسان و خبرگان امر به ارائه استانداردها و اصول و روشهای متعددی پرداختهاند تا بتوانند چارچوب واضح و روشنی از نحوه تدوین و نگارش طرح کسب و کار را ارائه دهند. آنچه که حاصل این فعالیت جمعی طولانی مدت میباشد قالب ها، روش ها و اصول مختلفی برای نگارش طرح کسب و کار است که هر چند در ظاهر تفاوتهای چندی با یکدیگر دارند ولی جانمایه و باطن تمامی آنها کاملاً مشابه است.
اهداف کارگاه آموزشی
امروزه دنیای کسب و کار با سرعت شگفت آوری در حال تغییر و تکامل است و برای حفظ آمادگی علمی و عملی خود در زمینههای مدیریت و کسب و کار ناگزیر به آموزش دیدن و فراگرفتن جدیدترین مفاهیم و آموزههای مدیریتی هستیم.
اهداف عمده ای که از برگزاری کارگاه مدیریت و کارآفرینی (Mini-MBA) دنبال میکنیم عبارتند از:
– توسعه و گسترش مهارت ها و توانایی افراد در حوزههای مختلف مدیریت و کسب و کار
– ایجاد و پرورش رویکرد کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری
– افزایش سطح در آمد افراد، سازمانها و کسب و کارهای مختلف
– رشد و ترقی افراد در مسیر شغل و حرفهای خود
– ترویج و بکارگیری آگاهانه علوم مدیریت و کسب و کار
شرکت در این برنامه آموزشی به افراد و گروه های زیر توصیه می شود:
این کارگاه آموزشی ۳۲ ساعته برای افرادی که میخواهند در کوتاهترین زمان ممکن، حداکثر دانش و تجربه را در زمینه علوم و فنون حوزههای مختلف کسب و کار، مدیریت و سازمان بیاموزند مفید میباشد. تمامی افرادی که اراده و آمادگی آموختن و بهتر شدن و مشارکت در کسب و کار هزاره سوم را دارند، میتوانند از مزایای بیشمار این سمینار و کارگاه آموزشی بهره مند گردند. حضور در این سمینار آموزشی به افراد زیر اکیداً توصیه می گردد:
– مدیران عامل شرکت ها و سازمانها
– مدیران ارشد و میانی شرکت ها و سازمانها
– مدیران مالی، بازاریابی، منابع انسانی، عملیاتی و تحقیق و توسعه
– کارآفرینان و توسعه دهندگان کسب و کار
– کارشناسان و متخصصین حوزههای مدیریت، سازمان و کسب و کار
– دانشجویان رشتههای مختلف فنی، مهندسی و مدیریت
– افرادی که قصد پیاده سازی و یا جلب حمایت سرمایه گذاران نسبت به ایده های خود را دارند.
– افرادی که به نحوی قصد راه اندازی کسب و کار شخصی خود را دارند.
– افرادی که می خواهند با حداکثر سرعت، در مسیر شغلی و حرفه ای خود رشد و پیشرفت نمایند.
– علاقهمندان به موضوعات کارآفرینی، مدیریتی و کسب و کار
چرا شرکت در این کارگاه آموزشی را توصیه مینماییم؟
تدوین و نگارش یک طرح کسب و کار، نیازمند تسلط برگستره وسیعی از دانش حوزه ها و کارکردهای مختلف کسب و کار، سازمان و مدیریت میباشد. از میان این حوزهها میتوان به مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، مدیریت عملیات، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی اشاره نمود. به عبارت دیگر یک طرح کسب و کار (Business Plan) را میتوان مجموعهای از زیر طرحها یا برنامههای دیگر دانست که هر کدام از این زیر طرحها بطور تخصصی بر یکی از حوزه های فوق الذکر متمرکز شده اند. از همین روست که شرکت در این سمینار آموزشی را معادل با فراگیری حجم وسیعی از دانش حوزههای مختلف کسب و کار، سازمان و مدیریت میدانیم. همچنین کارگاه آموزشی مذکور به نحوی برگزار خواهد گردید که آنچه را که باید بیاموزید، در عمل تمرین و تکرار خواهید کرد و بدین ترتیب می توانید از کیفیت آنچه که آموختهاید اطمینان حاصل نمایید.
برنامه درسی دوره
اصول مدیریت و سازمان | |||
مدیریت کارآفرینی | |||
مدل های کسب و کار | |||
مدیریت استراتژیک | |||
مدیریت بازاریابی | |||
مدیریت منابع انسانی | |||
مبانی حسابداری و مدیریت مالی | |||
کارگاه، کار گروهی و مطالعه موردی |
نقد و بررسی دوره
هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.