کارگاه تخصصی نگاشت علم با نرم افزار Bibliometrix (ویژه پژوهشگران)
آیا شما یک هم در حوزه پژوهش فعال هستید (اعم از یک محقق حرفه ای یا عضو هیئت علمی دانشگاه یا پژوهشگاه) یا حداقل برای طراحی، تدوین و دفاع از پایان نامه دوره تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترای خود نیازمند انجام یک پروژه پژوهشی می باشید؟ مهم نیست که در حوزه زیست فناوری فعالیت می کنید یا تلکام! متخصص حوزه شیمی آلی هستید یا بر یکی از رشته های حقوق، اقتصاد یا مدیریت متمرکز شده اید. پرسش مهم و اساس آن است که چگونه پژوهشگران حرفه ای یک حوزه علمی را واکاوی نموده و بر اساس شناختی جامع و تحلیلی، پروژه های پژوهشی متمایزی را تعریف می نمایند؟! بررسی ها نشان می دهند ۹ دغدغه مهم و کلیدی هر پژوهشگر به شرح ذیل می باشند:
– با چه اولویت و با چه ترتیبی ادبیات یک حوزه پژوهشی را مرور نمایم!؟
– مهمترین مقاله های منتشر شده در یک حوزه پژوهشی کدامند؟
– ژورنال های علمی معتبر و مرجع در هر رشته علمی را چگونه تشخیص دهم؟
– فعال ترین کشور(ها) در توسعه یک رشته علمی خاص کدامند؟
– زمینه های موضوعی اصلی یک حوزه پژوهشی را چگونه کشف کنم؟
– نقاط عطف رشد و شکوفایی یک حوزه پژوهشی را چگونه شناسایی نمایم؟
– نویسندگان و پژوهشگران شاخص یک رشته علمی که باید مقاله های آن ها را مرور نمایم، کدامند؟
– شکاف های علمی یک حوزه پژوهشی و حوزه های نیازمند پژوهش را چگونه کشف کنم؟
– روند تکامل یک رشته علمی در طول زمان را چگونه می توان ترسیم و مصور نمود؟
این پرسش های کلیدی در واقع پایه و اساس طراحی پژوهش (Research Design) و پاسخ دادن به این پرسش مهم که «در پروژه پژوهشی پیش رو چه کاری باید انجام شود؟!» می باشند. آنچه که مرور ادبیات (Literature Review) نامیده می شود پاسخ شما به پرسش «تا کنون در این حوزه چه پژوهش هایی انجام شده است» را تعیین می کند! متاسفانه برداشت نادرست و سنتی از مرور ادبیات (Literature Review) به عنوان یک فرآیند صرفاً کیفی، مروری، مطالعه ای و شخصی؛ علاوه بر صرف زمان و انرژی زائد از پژوهشگران، زمینه را برای طراحی پژوهش هایی ناقص و ناکافی و به خطا برده شدن کل فرآیند پژوهش، دستاوردها و یافته های آن فراهم نموده است.
در این کارگاه آموزشی با آموزش کاربردی متمایزترین نرم افزار علم سنجی (Bibliometrix)، راهکاری جامع، کاربردی و متمایز را برای پاسخگویی اثربخش به این مسئله و پرسش های اساسی یک پژوهشگر ارائه می نماییم! شما در این کارگاه آموزشی علاوه بر فراگیری مفاهیم، اصول و روش های نگاشت علم، برای تک تک پرسش های فوق پاسخ هایی دقیق دریافت خواهید نمود و با مرور ساختاریافته ادبیات حوزه پژوهشی (Structured Literature Review) خود آشنا خواهید شد.
– جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فایل های نصبی با کانال بیبلیومتریکس ایران به آدرس https://t.me/bibliometrix همراه شوید!
– دانشگاه ها و پژوهشگاه ها می توانند جهت برگزاری این کارگاه آموزشی در محل خود با تخفیف ویژه سازمانی با ما تماس بگیرند!
– دانشجویان محترم می توانند با ارائه کارت دانشجویی معتبر با ۴۰% تخفیف ویژه در این برنامه آموزشی شرکت نمایند!
برنامه درسی دوره
نصب نرم افزارهای R و R Studio | |||
نصب کتابخانه Bibliometrix در R Studio | |||
اجرای برنامه Biblioshiny | |||
طرح پژوهش (Research Design) | |||
آشنایی با مفهوم نگاشت علم (Science Mapping) | |||
نگاشت علم (نقشه کتاب سنجی) | |||
مرور هدفمند ادبیات پژوهش (SLR) | |||
اهمیت نگاشت علم در طرح پژوهش (Research Design) | |||
کارکرد مصورسازی علم در پیشرفت آن | |||
خروجی های رسم نقشه های علم (نگاشت علم) | |||
پیش فرض ترسیم نقشه های علم | |||
تحلیل عملکرد یا نگاشت علم!؟ | |||
نقشه های علم بر پایه هم استنادی یا هم رخدادی واژه ها | |||
واحدهای تحلیل در نگاشت علم | |||
آشنایی با تحلیل های هم واژگانی | |||
فروض پایه تحلیل هم واژگانی | |||
فروض پایه تحلیل هم واژگانی | |||
تفاوت زوج کتاب شناختی و هم استنادی | |||
نقشه ها بر پایه هم استنادی یا هم رخدادی واژه ها | |||
تحلیل هم استنادی | |||
هم نویسندگی | |||
همکاری علمی | |||
شیوه مطالعه همکاری های علمی | |||
چرا پژوهشگران با هم همکاری می کنند؟! | |||
مزایای مطالعه شبکه های هم نویسندگی | |||
تحلیل برگزیده: هم استنادی یا هم نویسندگی یا هم واژگانی؟! | |||
ساخت نقشه های راهبردی و موضوعی | |||
مروری بر ساختارهای مبتنی بر واحدهای تحلیل | |||
هم استنادی، هم نویسندگی و هم واژگانی | |||
ساختار مفهومی، ساختار اجتماعی و ساختار معرفتی | |||
رویکرد تحلیلی برای درک سه ساختار مذکور | |||
فرآیند تحلیل نگاشت علم | |||
علم سنجی بر پایه فرآیندهای دانش داده کاوی | |||
منابع بازیابی داده | |||
بازیابی داده و منابع کتاب شناختی نگاشت علم | |||
روابط میان واحدهای تحلیل | |||
تحلیل جنبه های مختلف رشته علمی | |||
مرحله پیش پردازش | |||
فرآیند نرمال سازی | |||
مرحله نگاشت علمی | |||
خوشه بندی در کاوش داده های کتابسنجی | |||
معیارها و الگوریتم های خوشه بندی | |||
الگوریتم های خوشه بندی | |||
تحلیل شبکه (Network) | |||
تحلیل زمانی (Temporal) | |||
تشخیص شیوع (Burst Detection) | |||
تحلیل زمین مکانی (Geospatial) | |||
فنون مصورسازی | |||
تکامل خوشه های شناخته شده | |||
از نگاشت تا تفسیر | |||
از چه ابزاری برای تولید نقشه های نگاشت علم استفاده نماییم؟! | |||
ابزارهای نرم افزاری (عمومی و تخصصی) مصورسازی علم | |||
ابزارهای سه گام کلیدی نگاشت علمی | |||
بررسی هفت ابزار نرم افزاری علم سنجی | |||
معرفی R و امکانات آن | |||
آشنایی با R | |||
قابلیت توسعه R | |||
بسته های نرم افزاری مبتنی بر R | |||
آشنایی با R Studio | |||
مقایسه محیط R، Excel و R Studio | |||
بسته نرم افزاری Bibliometrix | |||
ویژگی های متمایز بسته نرم افزاری Bibliometrix | |||
سایر نرم افزارهای مشابه Bibliometrix | |||
روش های رایج آنالیز داده در Bibliometric | |||
توابع کلیدی در Bibliometrix | |||
جریان کاری تجویزی نگاشت علم در Bibliometrix | |||
گردش کار تجویزی Bibliometrix برای نگاشت علم | |||
محیط خوشامدگویی نرم افزار Biblioshiny | |||
سه منو کلیدی و اصلی Biblioshiny | |||
استخراج داده های مورد نظر از Scopus | |||
تغذیه اولیه داده از پایگاه های Scopus یا WoS | |||
بارگذاری اطلاعات فایل .bib | |||
تگ های شناسایی Biblioshiny | |||
انتقال به محیط Excel | |||
امکان مرور سریع چکیده مقالات مورد نظر | |||
امکان فیلتر کردن جدول داده | |||
امکان فیلتر نمودن بر اساس اهداف تحلیلی | |||
گزینه های فیلتر | |||
جدول خلاصه اطلاعات | |||
مروری بر مشخصه های آماری Dataset مورد نظر | |||
کلیدی ترین کلمات کلیدی رشته علمی | |||
کدام کشور در توسعه حوزه پژوهشی مورد نظر بیشترین نقش را داشته است؟! | |||
کشورهای دارای مرجعیت علمی در حوزه پژوهشی (پرچم داران) | |||
شناسایی مرتبط ترین ژورنال های علمی | |||
نگاهی به نمودارهای بخش Word | |||
استخراج Word Cloud (ابر کلمات کلیدی) | |||
نقشه درختی کلمات کلیدی | |||
نمودار Word Dynamics سالانه | |||
نمودار Word Dynamics تجمیعی | |||
امکان استخراج اطلاعات آماری | |||
منوهای ساختار مفهومی، اجتماعی و معرفتی نرم افزار | |||
شبکه Co-Occurrence | |||
خوشه بندی | |||
ساختار مفهومی (شبکه های Co-Word) در Biblioshiny | |||
اعمال تنظیمات و مشاهده شبکه هم رخدادی | |||
Co-Word Graph | |||
بررسی جداول تحلیل Co-Occurrence | |||
نمونه ای از تحلیل کلاسترهای (خوشه های) Co-Word | |||
تحلیل Correspondence و نقشه ساختار مفهومی | |||
Correspondence Analysis Plots Interpretation | |||
درک ماهیت و شیوه تحلیل MCA | |||
مقالات با بیشترین Contribution | |||
تحلیل تماتیک | |||
بکارگیری ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺗﺤﻠﯿﻞ های ﻫﻢ اﺳﺘﻨﺎدی و ﻫﻢ واژﮔﺎﻧﯽ | |||
مفاهیم Centrality و Density | |||
نقشه های تماتیک (موضوعی) یا Thematic Maps | |||
كاربردهای نقشه های موضوعی در علم سنجی | |||
مروری بر شیوه تحلیل نقشه های موضوعی | |||
مفهوم تکامل موضوعی (Thematic Evolution) | |||
استخراج نمودار Thematic Evolution | |||
ساختار فکری (Intellectual Structure) | |||
گراف Cite Reference | |||
هیستوریگراف (Historiograph) | |||
استخراج هیستوریوگراف | |||
هیستوریوگراف و تحلیل مسیر اصلی توسعه حوزه پژوهشی | |||
نمونه هیستوریوگراف | |||
جداول داده ای هیستوریوگراف | |||
ساختار اجتماعی (Social Structure) | |||
Author Association Network | |||
دانلود شبکه ها و مشاهده تحلیلی آن ها در Pajek | |||
منوهای تکمیلی نسخه جدید (بروز شده ژانویه 2019) | |||
منو Dataset | |||
مشاهده ژورنال های مرتبط | |||
محاسبه قانون بردفورد | |||
محاسبه شاخص اچ ژورنال ها | |||
امکان محاسبه سایر شاخص ها (مانند جی) | |||
بررسی پویایی و رشد منابع و ژورنال ها | |||
تحلیل زمان و میزان فعالیت نویسندگان | |||
تحلیل زمان و میزان فعالیت نویسندگان | |||
قانون لوتکا (توزیع بسامد انتشارات) | |||
ضریب تاثیر نویسندگان | |||
مرتبط ترین افیلیشن ها (وابستگی سازمانی) | |||
تحلیل فعالیت علمی ملّی در حوزه مورد نظر | |||
نقشه جهانی تولیدات علمی | |||
بیشترین مقالات Global استناد شده | |||
بیشترین مقالات Local استناد شده | |||
بیشترین رفرنس های استناد شده | |||
طیف سنجی سال انتشار مآخذ | |||
جهش های تاریخی حوزه علمی به شیوه RPYS | |||
طیف سنجی سال انتشار مآخذ |
نقد و بررسی دوره
هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.