تماس مستقیم:  

چگونه به جای بازاریابی محصولات و خدمات خود، ضد بازاریابی کنیم؟!

از یک منظر بازاریابی را می توان مدیریت تقاضا تعریف نمود. تعداد زیادی کالا و خدمات هستند که ممکن است تقاضا برای آنها از نقطه نظر صلاح و سلامت مصرف کننده، جامعه و صلاح و عرضه کننده، ناسالم تشخیص داده شوند. تقاضای ناسالم وضعیتی است که احساس می شود، هرمقدار تقاضا، به دلیل کیفیت غیرقابل قبولی که در عرضه کالا، و یا خدمت خاصی وجود دارد، زائد می باشد.

مثال هایی از این نوع کالاها و خدمات عبارتند از تقاضا برای مشروبات الکل، تریاک، سیگار، داروهای مخدر. تقاضا برای انواع مختلف کالاهای مصرفی، کشاورزی و صنعتی به منظور احتکار ، تقاضا برای خدمات غیرقانونی مثل انجام کارهایی خارج از ضوابط موجود در کشور ، چه از طریق پرداخت رشوه و یا طرق دیگر ، تقاضا برای کالاها و خدمات متعددی که اجازه ورود به کشور را از نظر قانونی ندارند. و ظیفه و فعالیت مربوط به از بین بردن تقاضا برای چیزی ضد بازاریابی و یا عدم فروش نامیده می شود. ضد بازاریابی کوششی است درجهت اینکه کالای مورد نظر را ذاتاً ناسالم معرفی می نماید.

نکته جالب آن است که این تمام ضدبازاریابی نیست. بلکه از یک منظر متناقض نما، در طول سه دهه اخیر ضدبازاریابی به عنوان رویکردی برای توسعه فروش و جلب توجه مشتریان، یا به عبارتی افزایش تقاضا نیز بکار گرفته شده است! اساس شکل دهنده این رویکرد بر اساس یک اصل روانشناسی استوار می باشد: انسان ذاتا به هر آنچه که از آن منع شود، توجه بیشتری نشان می دهد.

بر همین اساس ضد بازاریابی یا Anti-Marketing در عین‌ حالیکه اصلا چیز جدیدی نیست، اما رویکردی متفاوتی از بازاریابی است که موجب جلب توجه مخاطبین به پیام تبلیغاتی شما می شود. به‌هرحال بد نیست ببینم واقعاً معنا و مفهوم آن چیست؟

برای برخی از کسب و کارها، شیوه های بازاریابی سنتی دیگر جوابگو نیست. حدود دو سال پیش شرکت سامسونگ خبر از افت فروش در گوشی های هوشمند و تبلت های خودش داده بود و این در حالی بود که هزینه های تبلیغات و بازاریابی آنها بسیار بالا بود. اما دردناک تر از هر چیزی دیدن موفقیت رقبای دیگر در بازار (در این مورد شرکت اپل و تا حدودی برند شیاومی Xiaomi) است که بدون داشتن تبلیغات آنچنانی در بازار عملکرد به نسبت به بهتری از سامسونگ داشتند.

 

به عبارتی می توان به قول یکی از فعالان عرصه بازاریابی اینگونه برداشت کرد که مردمی که تبلیغات شما را می بینند و به خاطر می آورند، ممکن است به نسبت افرادی که تبلیغات شما را نمی بینند و از آن آگاه نیستند، کمتر اقدام به خرید محصولات شما بکنند. به عبارت دیگر تبلیغات شما در عمل می تواند مشتریان را از شما دور کند.

در تاریخ ۲۸ اکتبر سال گذشته  شرکت Taco Bell با استفاده از ضد بازاریابی نسبت به بازاریابی تصویر پس‌زمینه صفحات خود در شبکه‌های اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر را به‌یک‌باره به رنگ سیاه درآورد و در عین سکوت و عدم انتشار محتوا برای مدتی معین تنها به انتشار پیامی مبنی بر عدم حضور خود در این شبکه‌ها و تنها فعالیت و فروش از طریق اپلیکیشن موبایل اقدام کرد.

b_400_400_16777215_00___images_easyblog_articles_anti-marketing_3.jpg
تبلیغات هتل Hans Brinker Hotel با استفاده از ضد بازاریابی: دو وضعیت مختلف در زمان ورود و خروج مشتری به این هتل
b_400_400_16777215_00___images_easyblog_articles_anti-marketing_4.jpg
تبلیغات هتل Hans Brinker Hotel با استفاده از ضد بازاریابی: خدمات و راهکارهای بخش خانه داری هتل!

 

ژوئن 17, 2018

0 پاسخ به "چگونه به جای بازاریابی محصولات و خدمات خود، ضد بازاریابی کنیم؟!"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوهای نصب در پنل مدیریت