تماس مستقیم:  

آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟

آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟
گویا بالاخره معکوس شدن موازنه سنتی عرضه و تقاضا در بازار تحصیلات عالیه، تاثیر خود را در قالب تبلیغات محیطی و با هدف جذب مشتری توسط یکی از برندهای ارائه دهنده خدمات آموزش آکادمیک نشان داد و رقابت خاموش میان دانشگاه دولتی (به عنوان گزینه برتر) با دانشگاه آزاد (به عنوان گزینه جایگزین) بلندتر و رساتر از همیشه خود را به وسط بزرگراه های تهران رسانده است!
فارغ از آنکه چقدر صفت آزادانه انتخاب کردن رشته (به عنوان پیام اصلی این بیلبورد) با وجه مسمای این دانشگاه به عنوان دانشگاه آزاد تناسب دارد یا خیر؛ به نظر می رسد با انتخاب تبلیغات محیطی به عنوان کانال بازاریابی (در مقابل سایر انتخاب های به ظاهر هدفمندتری برای کنکوری ها مانند وب سایت های آموزشی یا شبکه های مجازی و حتی روزنامه ها و مجلات)، جامعه هدف دانشگاه آزاد در این کمپین تبلیغاتی فراتر از خود کنکوری ها یا حتی والدین آن ها بوده است. شاید بتوان گفت دانشگاه آزاد به نوعی علاوه بر کنکوری ها و والدین آن ها، در حال ارسال پیام خود به دانشجویان فعلی این دانشگاه، اساتید و اعضای هیئت های علمی، فارغ التحصیلان، دولت ، وزارت علوم ، بازار کار، متولیان صنعت و بسیاری از ذینفعان، برنامه ریزان و تصمیم سازان خرد و کلان دولتی و خصوصی حوزه اشتغال است تا بتواند آزادانه انتخاب شدن رشته را به عنوان یکی از مزیت های رقابتی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و به عنوان نیروهای کار علاقمند به رشته تحصیلی خود (که نه از روی اجبار و بلکه بر اساس اختیار و انتخابی هوشمندانه و آزادانه رشته تحصیلی و به تبع آن رشته شغلی خود را گزینش نموده اند) معرفی و تثبیت نماید.
حال اینکه دانشگاه آزاد به چه میزان در تغییر تصویر سنتی جامعه از برند خود به عنوان گزینه جایگزین (یا Plan B) توفیق یابد را باید منوط به تمدید کمپین های تبلیغاتی مذکور در قالب یک برنامه بازاریابی جامع با رویکرد باز برند سازی  و اثرگذاری آن ها در جامعه دانست؛ امری مهم که مطمئنا بودجه بندی زمانی و مالی ویژه ای را نیز می طلبد…

توضیحات تکمیلی: این نوشتار بر اساس تبلیغات محیطی شهریور ۱۳۹۵ دانشگاه آزاد اسلامی در سطح شهر تهران نگاشته شده است و تحلیل مستقل نویسنده از کمپین تبلیغاتی “رویایت را آزادانه انتخاب کن” این دانشگاه می باشد.

 

ژوئن 17, 2018

0 پاسخ به "آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوهای نصب در پنل مدیریت