با توجه به ارزش تجارب اکتسابی در سازمان ها از نظر هزینه، وقت و انرژی ای که صرف بدست آوردن این تجارب گردیده است، ثبت و استفاده از این دانش اندوخته با هدف حرکت رو به جلوی سازمان و عدم تکرار تجارب ناخوشایند گذشته، حائز اهمیت بسیاری می باشد. موسسه توسعه و آموزش فصل کارگاه مدیریت دانش و درس آموخته ها را بر اساس فلسفه سازمان های یادگیرنده و با تمرکز بر سازمان های پروژه محور به نحوی طراحی نموده است که علاوه بر آشنایی افراد با مفاهیم، ضرورت های، تکنیک های و روش های ثبت و مستند سازی درس آموخته ها؛ مهارت عملی آنان بر اساس بررسی تحلیلی چند نمونه از رویکردهای تدوین دانش در پروژه ها ایجاد گردد.
مشارکت در این برنامه آموزشی به افراد و گروه های زیر توصیه می شود:
– مدیران طرح ها و پروژه ها
– مدیران عامل و مدیران ارشد سازمان های دولتی و خصوصی صنعتی، خدماتی و تولیدی
– مدیران و کارشناسان مرتبط با برنامه ریزی، کنترل پروژه، بودجه و کنترل هزینه
اهداف دوره
– آشنایی با مفاهیم و فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش در پروژه ها
– آشنایی با فلسفه سازمان های یادگیرنده و یادگیری سازمانی
– آشنایی با دغدغه های مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور
– آشنایی با روشهای ثبت و مستندسازی دانش آموخته ها در سازمان
برنامه درسی دوره
مدیریت دانش پروژه، اهمیت و ضرورت | |||
موانع پیش روی مدیریت دانش پروژه | |||
مزایای مدیریت دانش پروژه | |||
تفاوت مدیریت دانش سازمانی و مدیریت دانش پروژه | |||
درس آموخته ها، شناسایی و ثبت | |||
معرفی تکنیک های شناسایی و ثبت درس آموخته و دانش پروژه شامل: | |||
یادگیری قبل از اجرای پروژه (Peer Assist) | |||
یادگیری حین پروژه (Learning Review) | |||
یادگیری پس از اتمام پروژه | |||
فرآیند استاد-شاگردی (Mentoring) | |||
داستان سرایی (Storytelling) | |||
مصاحبه های خروج از پروژه | |||
گزارشات دانشی اختتام پروژه | |||
تقاضای دانش حین پروژه | |||
تغذیه دانشی پروژه ها | |||
نقشه دانشکاران پروژه | |||
معرفی انجمن های خبرگی CoP و کارکردهای آن | |||
معرفی مدل سوالات مبنا جهت دانش نویسی | |||
کار گروهی تدوین چند نمونه دانش در پروژه ها | |||
ارزیابی دانشی پروژه ها | |||
سیستم های مدیریت دانش پروژه محور | |||
بررسی مطالعه موردی، یک سازمان ایرانی |
نقد و بررسی دوره
هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.